Mikä on virtuaalitodellisuus ja miten se toimii

Tietokonetekniikan käyttö realistisen maailman rakentamiseen tunnetaan virtuaalitodelluksena (VR). Toisin kuin perinteiset käyttöliittymät, virtuaalitodellisuus upottaa käyttäjän kokemukseen. Käyttäjät ovat imeytyneitä ja pystyvät muodostamaan yhteyden 3D-ympäristöihin sen sijaan, että katsovat näyttöä edessä. Koneesta tehdään portinvartija tälle strategiapelit ympäristölle simuloimalla mahdollisimman monta aistia, mukaan lukien näkö, kuulo, kosketus ja jopa haju. Lähes todellisia VR-kokemuksia rajoittaa vain sisällön saatavuus ja edulliset laskentaresurssit.

Mikä on ero VR: n ja AR: n välillä?

Termit “virtuaalitodellisuus” ja “täydennetty todellisuus” viittaavat samaan asiaan. Lisätyn todellisuuden voidaan ajatella olevan virtuaalitodellisuus yhdellä jalalla todellisessa maailmassa: Virtuaalitodellisuus tarjoaa keinotekoisen maailmankaikkeuden tutkittavaksi, kun taas Augmented Reality simuloi keinotekoisia esineitä todellisessa maailmassa.

Tietokone määrittää kameran sijainnin ja suunnan liitetyssä todellisuudessa antureiden ja algoritmien avulla. AR-tekniikka asettaa tietokoneella luodut kuvat käyttäjän näkökulmasta todelliseen maailmaan, jolloin 3D-grafiikka näkyy kameran näkökulmasta.

Samanlaisia ​​antureita ja matematiikkaa tietokone käyttää virtuaalitodellisuudessa. Todellisen kameran sijoittamisen sijasta fyysiseen ympäristöön käyttäjän silmien sijainti sijoitetaan virtuaaliseen ympäristöön. Grafiikka reagoi käyttäjän pään liikkeeseen. VR-tekniikka tuottaa käyttäjälle houkuttelevan, mukaansatempaavan ympäristön virtuaalikohteiden ja todellisen kohtauksen yhdistämisen sijaan.

Virtuaalitodellisuus (VR) on tekniikka, jonka avulla voit

Päänäyttö on helpoin tunnistettavissa oleva ominaisuus virtuaalitodellisuudessa (HMD). Ihmiset ovat visuaalisia lajeja, ja näyttötekniikka, joka erottaa interaktiiviset virtuaalitodellisuusjärjestelmät tavanomaisista käyttöliittymistä, on usein merkittävin ero. Esimerkiksi automaattinen CAVE-virtuaalimaailma heijastaa aktiivisesti virtuaalista sisältöä huoneen kokoisiin näyttöihin. Markkinat ja teollisuusvaatteet ovat villi länsi, vaikka ne ovat hauskoja korkeakouluissa ja suurissa laboratorioissa asuville.

Puettavien laitteiden tulevaisuus on kehittymässä, mutta se on edelleen epävarma lukemattomien uusien laitteisto- ja ohjelmistovalintojen ansiosta. HTC Vive Pro Eye, Oculus Quest ja Playstation VR ovat edelläkävijöitä, mutta Google, Apple, Samsung, Lenovo ja muut saattavat yllättää alan uudella upotus- ja käytettävyystasolla. Kuka voittaa, kypärän kokoisen yksikön ostamisen helppous, jota voidaan käyttää olohuoneessa, työpaikalla tai tehtaan kerroksessa, on nostanut HMD: t virtuaalitodellisuuden eturintamaan.

Audion rooli virtuaalitodellisuudessa

Vakuuttavat virtuaalitodellisuussovellukset tarvitsevat muutakin kuin vain grafiikkaa. Ihmisen avaruuden tunne perustuu sekä kuuloon että näköön. Todellisuudessa ihmiset reagoivat äänimerkkeihin nopeammin kuin visuaalisiin vihjeisiin. Tarkkoja ympäröiviä ääniä ja tilaominaisuuksia tarvitaan täysin mukaansatempaavien virtuaalitodellisuuskokemusten luomiseen. Ne antavat virtuaaliselle ympäristölle vahvan läsnäolotuntuman. Laita joitain kuulokkeita ja pelaa tällä The Vergen ääni-infografiikalla saadaksesi käsityksen binauraalisista äänitiedoista, jotka menevät virtuaalitodellisuuden kokemukseen.

Vaikka audiovisuaalinen tieto on helpoin luoda virtuaalitodellisuudessa, aktiivista tutkimusta ja kehittämistä muihin aisteihin jatketaan edelleen. Käyttäjät tuntevat ikään kuin kävelevät simulaation sijaan kuin istuvat tuolissa tai sohvalla kosketuksellisten syötteiden, kuten monisuuntaisten juoksumatojen, ansiosta. Haptiset tekniikat, jotka tunnetaan myös nimellä kinesteettinen tai kosketuspalaute-tekniikka, ovat kehittyneet kehruupainon “rumble” -moottoreista futuristiseen ultraäänitekniikkaan. Visuaalisten VR-kokemusten lisäksi on nyt mahdollista kuulla ja aistia tosielämän tuntemuksia.

Lue myös Taktikkapelit

(Visited 12 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *